divendres, 15 d’octubre de 2010

Escuain - C9 Forat d'o Barranco d'o Paxón

Crònica sortida al C9, (9-10 Octubre 2010)

Campanya GEB, Escuain 2010

Fotos: Javi Garrido

Dins de les activitats de la campanya anual del G.E.Badalona a Escuain, un equip de tres espeleòlegs (Javi Garrido, José Amaya i Josep Guarro) pugem al C9 amb l'intenció de començar a re-equipar les Galeries Velles de cara a la propera campanya del 2011, per intentar connectar-les amb la Galeria de l'Esperança del Meandrico de Gurrundué (B7) i afegir aixi una nova peça al trencaclosques d'Escuain, doncs en cas d'aconseguir-ho es conectarien les grans cavitats de la zona C amb el Sistema Integral de la zona B, el somni de vàries generacions d'espeleòlegs.

Aquest és el darrer cap de setmana per al que el GEB compta amb el permís anual del Parc Nacional per a exploracions al massís, així que tot i que les previsions meteorològiques ens eren bastant desfavorables, pensem que podem dur a terme una petita entrada i per la nit ja ser de tornada, que és quan anunicen les pluges més importants. A més, com que anem amb el taladre a bateries, tenim l'intenció d'equipar els pous de les Galeries Velles de manera que s'eviti al maxim la caiguda d'aigua en cas de crescuda.

Divendres 8 d'Octubre:

24:00h Arribem a la barrera de Plana Canal i dormim al proper refugi del mateix nom.

El Javi sortint de Plana Canal

Dissabte 9 d'Octubre:

08:00h Sortim de Plana Canal i emprenem el camí del C9, parem al refugi de San Vicenda on aprofitem per esmorçar una mica i deixem aquí els sacs de dormir i roba seca, preveient una tornada mullada

.El Javi i el Jose a l'acollidor refugi ramader de San Vicenda

12:00h Després de gairebé 4h de caminar arribem a la boca del C9, el temps de moment ha aguantat i entre boires i núbols hem trobat sense problemes l'entrada a la cavitat, de totes maneres hem fet el recorregut des de la Foratata fins al C9 amb el GPS en marxa per poder enregistrar el track, preveient una tornada dificultosa per la nit en cas de boira i tempesta.

Un dels típcs arbres secs, vestigis de boscos d'altres temps

Els espactaculars rasclers del barranc del C9, Barranco d'o Paxón

L'entrada del C9

Ja podrien haver fet l'entrada una mica més còmode :-)

12:30h Entrem a la cavitat amb uns 250m de corda, 20 xapes i parabolts i unes 10 anelles i plaques per spits, el taladre i dues bateries, i una mica de menjar.

Pous regats a les Galeries Velles

17:30h Ens hem quedat ja sense material d'instal.lar a la capçalera d'un P-20 just abans del Pou Cec. Hem trobat la cavitat instal.lada fins l'encreuemant Galeries Velles-Galeries Noves tot i aixi hem canviat alguna de les cordes. De l'encreuamant cap avall (Galeries Velles) els pous ja no estaven equipats i hem instal.lat el Pou del Silex (on el 1977 va morir un espeleòleg en una crescuda) força allunyats de la caiguda d'aigua, i aixi mateix els dos pous següents, amb passamants i capçaleres allunyades de l'aigua. Es una feina entretinguda, però el Javi sembla passar-s'ho bé, encara que de tant en tant diu que prefereix fer fotos a instal.lar...

Remuntant el Pou del Silex (Galeries Velles)

Capçalera del Pou del Silex

18.00h Després de menjar una mica iniciem l'ascens, i el Javi finalment aprofita per fer fotografies. La feina d'espeleo-fotògraf crec que no estarà mai prou valorada, s'ha de tenir força talent i en aquestes cavitats alpines també s'han de tenir moltes ganes. La fotografia en exploracions i atacs ràpids sempre és un compromís entre temps destinat a fotografiar i qualitat de les imatges, però el Javi aixó ja ho té molt per la mà i sense entretenir-se gens li surten fotos més que acceptables!

Pous d'entrada, ultim ressalt abans de l'encreuament

Un dels pous mes bonics del sector d'entrada

El Jose amb cara de felicitat, sortint del segon pou, ja queda menys!

21:00h Sortim del C9 i just quan estem fora, en plena nit es desencadena una important tempesta, amb força aparell eléctric i una pedregada que deixa tot el paissatge blanc. La boira i la pedregada que cau fan que no veiem gaire més enllà d'on posem els peus, fem tot el trajecte de tornada en mig d'una intensa pluja i amb el GPS a la mà, seguint el track de la pujada.

24.00h Despres de 3h sota la pluja arribem xops de cap a peus a l'acollidor refugi de San Vicenda, és un refugi lliure de ramaders, força espartà, però es manté net i a nosaltres ens sembla el millor dels hotels, ens posem roba seca, sopem una mica i a dormir. Com diu el Javi, l'espeleo és dura i no està de moda... sovint és a l'interior de les cavitats on patim aquesta duresa, avui però, ha estat a fora.

Diumenge 10 d'Octubre:

08:00h Per sort aquest matí no plou, tot i estar molt enubolat. Després d'un lleuger esmorçar emprenem el camí de tornada a Plana Canal, afortunadament al cap de poca estona de començar a caminar ens trobem amb un dels guardes del Parc i s'ofereix a portar-nos amb el seu vehicle fins a Plana Canal, aixi que ens estalviem uns bons 3/4h de camí per la pista.

Després de la tempesta brolla aigua per tot arreu

Camí de Plana Canal, al fons: Punta de las Olas, La Suca...

12:00h Un bon esmorçar de forquilla i ganivet a Lafortunada i a tornar a pensar amb Escuain ben aviat!

Si voleu llegir aquesta matixa història, explicada pel Javi, mireu el seu bloc, Amunt i Avall:

1. Gràcies Josep per compartir les vostres exploracions, sempre interessants.

Enhorabona !

Josep Ml. Victòria

2. Bon atac al C-9 i bones fotos, molt interesants les exploracions que mica en mica van desvetllant els misteris de las Sucas.
    Anims i endevant!

Enric P.

3. Josep, és tot un luxe compartir exploracions amb tú. Encomanes motivació i revifes la pasió per l'espeleo que de vegades s'amaga entre els nostres interessos. Et felicito per Freàtic!