diumenge, 30 de gener de 2011

Cova Cuberes, revisió topogràfica (per SIE, 1993-2011)

Revisió topogràfica

Aquest passat cap de setmana hem acabat una activitat que els membres de la SIE veniem portant a terme amb certa discontinuïtat, però que mai havíem deixat arraconada:  la revisió topogràfica de la Cova Cuberes, tasca iniciada el 1993, al començar una nova poligonal des de l'entrada de la cova, que ens permetés processar amb ordinador les dades topografiques i així comprovar l'exactitud de la topografia de 1975, i poder situar correctament la cavitat sobre les ortofotos i la cartografia 1:5000 i també poder enllaçar correctament les noves galeries que s'anaven descobrint.

Alçat projectat

Planta

De totes les galeries de la cova explorades a partir dels inicis dels anys 1990, totes les dades topogràfiques ja les teniem en format SURVEX, doncs és el software de topografia que utilitzem a la SIE, però de la topografia de la Cova Cuberes de 1975-1978, sols en conservàvem el dibuix i l'espeleometria publicada a EspeleoSIE, però no les dades topogràfiques.

Amb la topografia de l'Afluent de la Sala Gran efectuada aquest passat dissabte ja podem donar per comprovat el desnivell total de la cavitat, el sifó terminal del riu de la Sala Gran, amb l'actual revisió topogràfica ha quedat a la cota -11,82m, és a dir a la mateixa cota de la topografia de 1978 (-12m).

Topografia de l'Afluent de la Sala Gran, SIE 1978, publicada a EspeleoSIE num.26 Abril 1983
El punt més elevat de la cavitat, al final de L'Ascensor, queda situat a +316,65m, també practicament a la mateixa cota anunciada amb anterioritat (+315m), així doncs aquesta revisió topografica ens ha donat un desnivell total de 328m (-12m / +316m).

La poligonal actual cobreix totes les galeries descobertes a partir de 1993, (Complex del 95, Galeria Perxada, La Talaia, Galeries del Mil.leni, etc) i també la poligonal principal de les galeries explorades abans de 1993 (Galeria Badalona, Galeria Gelera, Complex Auzmendi, Riu Auzmendi),  quedant per fer encara la poligonal principal de les dues complexes xarxes explorades a meitat dels anys 80, la Xarxa del 83 i la Xarxa del 84

Crònica de la Sortida

Dissabte 29 de Gener, participants Josep Pastor (GEB), José Amaya (SIS) i Josep Guarro (SIE/Proteus/GEB)

Una nevada ha deixat enfarinada tota la Serra de Lleràs, tanmateix podem arribar amb el vehicle fins al final de la pista, sobre les 13h entrem el Jose i jo doncs el tercer Josep s'ha despertat amb forts dolors a l'esquena i prefereix quedar-se fora.

La Serra de Lleràs enfarinada

Els nivells d'aigua a la galeria d'entrada son una mica més baixos que habitualment, així que no ens mullem gaire més amunt dels genolls per creuar tot aquest tram de galeria inundada i d'El Llac, i sense cap contratemps arribem a l'encreuament de l'Afluent de la Sala Gran, decidim baixar pel pou de 32m que s'obre enmig de la Galeria Auzmendi, en comptes de fer-ho pel Pou de l'Aigua, i estalviar-nos aixi la segura mullena, al portar el trepant a bateries, és molt més senzill equipar el pou correctament, aixi que posem dos parabolts a la capçalera, dos més a l'inici del sostre de la Sala Gran, i un cinquè a mig pou per evitar un fregament.
Instal.lant el P-6 del menadre final
De la mateixa manera també equipem amb parabolts els dos pouets (P-3 i P-6) del meandre que condueix cap al sifó terminal, i fem l'aixecament de la poligonal mentre baixem. Arribats al sifó comprovem que segueix sent impracticable, doncs es tracta d'una gatonera de fang per on s'escola el petit cabal que porta el riu de l'Afluent de la Sala Gran. Feia molts anys que no es revisava aquest punt, que és el de la cota de major fondària de la Cuberes, i cabia la possibilitat de que alguna crescuda hagués canviat la morfologia del sifó, però dissortadament no ha estat així.

Així que sense més emprenem la pujada desinstal.lant i el camí de sortida, arribant a l'exterior a les 23h, després de 10h dins la cova.

Començant a pujar el P-32 d'accés a la Sala Gran

Sortosament aquest cop podem gaudir de l'acollidora furgoneta del Josep Pastor i sopar sense passar fred, per dormir però el José i jo preferim no patir estretors i farem un agradable bivac.

L'acollidora furgoneta

L'endemà aprofitem per visitar el poble de Rivert, a l'altre costat de la Serra de Sant Salvador, on es localitza la Font de Rivert, surgència de la Cova Cuberes, relació possada de manifest amb una col.loració el 1980.

L'entrada a la Font de Rivert, sota el cingle que domina el poble
L'antic  molí d'aigua de Rivert
Rivert

1. Enhorabuena ,el trabajo durante años realizado por la SIE en esta cueva es admirable y ejemplar.
    Felicidades.

Carlos Martinez (ECT).

2. Molt be campions! anims i a per més reptes!

Enric P.

3. Moltes vegades per anar culminant reptes no es necesari grans empreses materials i personals, sino la constancia d'uns pocs.
    Enhorabona per la feina que feu, això no te preu.